🔥 عطاری انلاین دارو گیاهی و طب سنتی

درمان بیماری ها با گیاهان دارویی و طب سنتی 2019

گل گاوزبان و خاصیتهای ذاتی و مضرات آن با نگاهی به طب سنتی چیست

گل گاوزبان و خاصیتهای ذاتی و مضرات آن با نگاهی به طب سنتی چیست

وقتی مصرف گل گاوزبان باعث مسمومیت کبدی می‌شود

متخصص طب سنتی گفت: درصورتی که گیاه گل گاو زبان بیش از یک ماه به طور مداوم مصرف شود منجر به مسمومیت کبدی می‌شود. به گزارش فارس، قدیر محمدی درباره مصرف گل گاو زبان و تاثیرات آن بر بدن گفت: این گیاه به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین گیاهان در طب سنتی معمولا برای ضد اضطراب، تپش قلب و ضد استرس تجویز می‌شود.وی در ادامه افزود: گل گاوزبان جزو داروهای آرام بخش محسوب می‌شود که مزاجی سرد و معتدل دارد و از داروهایی است که به تغییر مزاج بدن کمک می‌کند و بیشتر برای کاهش سودای بدن از این گیاه استفاده می‌شود.متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه گیاه گل گاوزبان علائم سوداوی را در بدن را کاهش می‌دهد، خاطرنشان‌کرد: غلبه سودا باعث خشکی بینی و بی‌خوابی می‌شود؛ لذا اثرات خواب آوری و آرامش بخشی را به همراه دارد، اما باید توجه داشته باشیم که اگر این گیاه بیش از یک ماه به طور مداوم مصرف شود مسمومیت کبدی را به همراه دارد.محمدی درباره علائم سوداوی در بدن گفت: بدبینی، بدگمانی، افکار منفی فراوان، انزوا و گوشه گیری، خشکی و کدورت پوست، کم حرفی، سوء ظن، خواب‌های پریشان و ترسناک، صحبت کردن در خواب، پرخاش کردن از جمله علائم مزاج سوداوی است که در این حالت ممکن است فرد طعم گسی و ترشی در زبان و دهانش احساس کند همچنین چین‌و چروک پوست نیز بیشتر خواهد شد اما مصرف گل گاو زبان این علائم را کاهش می‌دهد.عضو هیئت علمی افتخاری دانشکده طب سنتی تبریز درباره زمان مصرف داروهای گیاهی ابراز کرد: داروها در طب سنتی نباید همزمان با غذا مصرف شود بلکه باید یک ساعت قبل و بعد از غذا آن را مصرف کرد تا حدودا معده خالی باشد و دارو اثر بهتری برجای بگذارد.وی درباره میزان مصرف گل گاو زبان افزود: میزان مصرف می‌تواند دو بار در روز به صورت دم کرده باشد، البته هم‌اکنون بسته‌های کیسه‌ای گل گاو زبان در بازار وجود دارد و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، همچنین عرق و شربت آن نیز موجود است که این شربت را می‌توان به تنهایی یا با مخلوطی از شربت سنبل‌الطیب یا والرین استفاده کرد که آرامش‌بخش، ضد اضطراب و خواب‌آور است.محمدی، با بیان اینکه گل گاو زبان نسبت به گل بنفشه برای درمان کم خوابی موثرتر است، اذعان کرد: در طب سنتی علامت درمانی انجام نمی‌شود بلکه در ابتدا باید پایه بیماری مشخص شود، پزشک علت ایجاد بیماری را بداند و طبع بیمار تشخیص داده شود تا بتوانیم دارویی را به بیمار تجویز کنیم (سلامانه، ۶ بهمن ۱۳۹۴)

????? http://www.tim.ir/post-806-%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C_%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81_%DA%AF%D9%84_%DA%AF%D8%A7%D9%88%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB_%D9%85%D8%B3%D9%85%D9%88.html

انجمن تحقیقات طب سنتی وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران

گاوزبان؛ داروی ضدافسردگی

امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگها و پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد و باعث افزایش نشاط روحی می شود. به طور مثال شربت ساخته شده از پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی و ضد استرسهای روحی و آرامش دهنده و تسکین دهنده قلب می باشد.

تاثیر دارویی: تأثیر این گیاه به عنوان مدر، ملین و مسکن ثابت شده است. استفاده از این گیاه در فرانسه به عنوان ضدتب و ناراحتیهای ریوی (تنگی نفس) بسیار رایج است. این گیاه به علت داشتن ترکیبات نمکی باعث افزایش فعالیت کلیه ها میشود و به همین دلیل استفاده از آن باعث کاهش تب می شود. همچنین خاصیت تسکین دهندگی آن به علت داشتن ترکیبات موسیلاز در کل اندامهای گیاه است.

استفاده های غذایی: از گلها و برگهای گل گاو زبان می توان به عنوان چاشنی در نوشیدنیهای تابستانی استفاده کرد. گلهای این گیاه را می توان برای تهیه مربا استفاده کرد؛ این مربا برای افرادی که تازه از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را سپری می کنند و همچنین برای افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید است.

گلها و برگهای این گیاه را می توان در سالاد و سوپ خیار به کار برد. همچنین برگهای قطعه قطعه شده گیاه را می توان در پایان زمان پخت سوپ ها استفاده نمود و یا همراه با برگهای گل کلم پخت و مصرف کرد. برگهای تازه این گیاه نیروبخش ونشاط آور است.

سایر استفاده های دارویی:

۱٫ گل گاوزبان یک گیاه مقوی برای غده فوق کلیه به شمار می آید. همچنین مصرف این گیاه خاصیت ضداسترسهای روحی (نشاط آور) دارد و برای زندگی پردغدغه امروزی فوق العاده مفید است.

۲٫ گل گاوزبان از نظر عناصر معد نی به خصوص پتاسیم بسیار غنی است.

۳٫ دمکرده (چای) تهیه شده از این گیاه برای کاهش تب بسیار مفید است. همچنین دمکرده گل گاوزبان به عنوان یک محرک تولید شیر در مادران استفاده می شود. عرق این گیاه به عنوان یک داروی باارزش برای التهاب چشم به کار می رود.

http://www.tim.ir/teaching/383/گاوزبان؛-داروی-ضدافسردگی/

گل گاوزبان مفرح و مقوی قلب است.

گل گاوزبان شادی‌آور، رقیق‌کننده خون، مقوی قلب، رفع‌کننده اضطراب و دلهره، از بین برنده افسردگی و کاهنده فشارخون و تپش قلب است.

گیاه دارویی گل گاوزبان گیاهی است، علفی و پرطرفدار که در درجه نخست برای بیماری‌های مغزی و در درجه دوم برای بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود و گل گاوزبان ایرانی معروف‌ترین نوع این داروی گیاهی است.

گل‌گاوزبان دارای طبع گرم و خشک است همچنین ضد بلغم و سودا، خواب‌آور، آرام‌بخش، مفرح، تسریع کننده و رقیق کننده خون و باز کننده عروق است. مصرف گل‌گاوزبان برای نفخ مفید بوده همچنین این گیاه دارویی ضدسرفه، مدر، معرق، ضد سموم و تب‌بر است.

 خواص مغزی عصبی گل گاوزبان

از خواص مغزی عصبی گل‌گاوزبان می‌توان به خواب‌آور، آرام‌بخش، تقویت‌کنده مغز و اعصاب، ضدجنون و رفع‌کننده حواس‌پرتی، رفع‌کننده اضطراب و دلهره، رفع‌کننده افسردگی و بی‌خوابی عصبی اشاره کرد.

 خواص قلبی و عروقی گل‌گاوزبان

از خواص قلبی و عروقی گل‌گاوزبان می‌توان به مسکن، تسریع کننده و رقیق کننده خون و تقویت‌ کننده قلب اشاره کرد همچنین گل‌گاوزبان ضد تصلب شرایین است و فشارخون بالا و تپش قلب را می‌کاهد.

از کاربردهای بالینی گیاه گاوزبان می‌توان به مواردی از جمله از بین برنده افسردگی، شادی‌آور، پاکسازی کننده سودا و بلغم از بدن، تقویت کننده مغز، قلب و کلیه، درمان گرگرفتگی در یائسه‌ها و تسکین دهنده دردهای قاعدگی اشاره کرد.

همچنین کاربردهای ویژه گل گاوزبان شامل رفع علائم سودایی از مغز، تقویت اعضای رئیسه بدن، جلوگیری از پیری زودرس، ضدگرگرفتگی، تنظیم عادات ماهیانه و درمان انزال زودرس است.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: از گل، برگ و سرشاخه‌های گل‌دار گل‌گاوزبان استفاده می‌شود و مواد مؤثره آن موسیلاژ، صمغ، روغن فرار و تانن است.

به گفته وی، گل گاوزبان تصفیه کننده خون، ملین، خلط‌ آور، مدر و آرام‌بخش قلب است

همچنین در طب سنتی برای رفع ترس و از بین رفتن سودای خون از گل‌گاوزبان استفاده می‌شود؛ گل‌گاوزبان ضد آسم و سرفه است و فشارخون بالا را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: مصارف دارویی این گیاه به صورت محلی بدین صورت است که گل‌های آبی گل گاو زبان را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. این گیاه در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین خاصیت آرام‌بخشی دارد.

صفوی می‌گوید: از خواص دارویی گل گاوزبان می‌توان به آرام کننده اعصاب، تصفیه کننده خون، عرق آور و ادرار آور بودن اشاره کرد؛ این گیاه کلیه‌ها را تقویت و سرماخوردگی را برطرف می‌کند همچنین در درمان برونشیت مؤثر است و باعث از بین رفتن سرفه می‌شود و بی‌اختیاری دفع ادرار را نیز درمان می‌کند.

http://www.tim.ir/teaching/137/گل-گاوزبان/

گل گاوزبان – لسان الثور – بوراش – بوگلاش

گیاه گاوزبان دارای طبعی گرم و خشک + ضد سودا و بلغم + مصلح آن صندل + مقدار مصرف ۲ گرم در روز نامحدود + مکانیسم اثر آن عبارتند از : خواب آور ، آرامبخش ، تقویت مغزو اعصاب ، ضد جنون ، ضد مالیخولیا ، ضد حرف زدن با خود ، رفع حواس پرتی ، رفع اضطراب و دلهره ، ضد افسردگی ، درمان سکته ، از بیر برنده وحشت ، رفع خفقان ، ضد ترس ، ضد وسواس ، درمان بیخوابی ، رفع ورم های بینی ، درمان زخم دهان کودک با مالیدن به دهان ، درمان سینوزیت ، رفع حرارت دهان بصورت غرغره ، رفع سستی بیخ دندانها بصورت غرغره ، ، رفع گلو درد ، مسکن ، تصفیه کننده خون ، رقیق کننده خون ، باز کننده خون ، تقویت قلب ، ضد تصلب شرائین ، کاهنده فشار خون ، ضد تپش قلب ، ضد ورم ، درمان سکته قلبی ، تقویت کننده ریه ها ، ضد نزله ریوی ، ضد تنگی نفس ، ضد سرماخوردگی ، رفع ورم سینه ، ضد نزله ریوی ، ضد سرفه ، آرامبخش عصبی معده و روده ، تقویت کننده گوارش ، ضد آب آوردن شکم ، ضد مسمومیت غذایی ، ضد صفرا و ضد سودا ، ضد یرقان ، ضد دل درد ، تخلیه کننده سودا از طحال و معده و کیسه صفرا ، رفع سنگ کلیه و مثانه ، رفع بی اختیاری ادرار ، ضد سسفیلیس ، درمان انسداد کلیه ، درمان نقرس ، تنظیم کننده عادات ماهانه ، درمان انزال زودرس ، مفید برای زنان حامله ، مرطوب کندده پوست ، معرق کننده ، روشن کننده پوست بدن ، درمان خشکی پوست ، ضد ورم پوست ، ضد سموم بدن مثل تبخال و مخملک و سرخک ، جلوگیری از پیری زودس و ضد سرطان ، گیاهی ریزش دهنده ،درمان پروستات ، درمان کننده فم معده ، برطرف کننده رنگ پوست تیره ناشی از سودای بدن ، درمان کننده زونا ، تقویت بدن در برابر ویروسها ، رفع درد پریود در دختران جوان ، رفع تشنگی مستمر ، درمان گر هورمون های زنانگی ، جلوگیری از انواع سکته قلبی و مغزی و بافتی ، تحریکات کل بدن را آرامش می دهد ، تقویت کننده اعضا رئیسه بدن ، درمان چربی خون ، قند خون ، نقرس ، درمان فیبروم ، درمان کیست ، درمان نازائی ، درمان بیماران سرد مزاج ، درمان فشار خون ، درمان شکاکیت  .

مضرات مصرف زیاد گاوزبان : ورم طحال + مصرف بدون مصلح آن ممنوع است چون فشار خون را بالا میبرد .

عرضه گاوزبان به شکل داروئی در داروخانه : تی بگ گاوزبان ( گلچای – گلستان ) –نوراگل ( گل دارو ) .

فرمول داروئی گاوزبان برای درمان انزال زودرس : گاوزبان با مصلح آن + رژیم تک خوری + روزه داری + رژیم آش آبغوره + رژیم شیر و عسل .

فرمول درمانی گاوزبان برای دل درد : نعناع با نبات + گاوزبان و صندل و نبات سوخته و پودر صندل .

فرمول درمانی گاوزبان برای تشنگی : دمکرده گل گاوزبان و پودر صندل .

فرمول گیاهی گاوزبان برای ایجاد خواب راحت : گاوزبان با صندل و عسل و گلاب و اسطوخدوس .

فرمول گیاهی گاوزبان برای درمان بیماریهای سرد مزاجان ( مثل افسردگی + ناتوانی جنسی + نازایی + سینوزیت + دیوانه ها + مضطرب ها + بلغمی مزاجان + بیماران سنگ کلیوی + پروستاتی ها + دیابتی ها + آمنوره ها + سکته های سرد بلغمی + ضعف حافظه + ریزش مو + طاسی سر ) : هر روز صبح ناشتا یک لیوان پر از عرق گاوزبان را با اندکی فلوس ، آفتیمون ، هلیله زرد و عسل و پودر صندل میل شود و عصر هنگام تا چهل نخود آب پز با کمی عسل میل شود و دیگر تا جند ساعت چیزی میل نشود .

فرمول گیاهی گاوزبان برای درمانگری آنفولانزا ( یا درمان آسم + تنگی نفس + ضد سرفه + ضد خلط آور + ضد سرماخوردگی + تقویت اعصاب و ریه ) : آبلیمو + عسل + گاوزبان و پودر صندل .اگر سرفه خشک است عسل بایستی بیشتر شود . اگر سرماخوردگی و یا سرفه از جنس تر باشد و دارای خلط باشد بایستی آبلیمو را زیادتر از عسل کنیم و آبلیمو خلط را کم می کند و خاصیت خشکاننده ای دارد .

فرمول گیاهی گاوزبان برای مسکن درد + کم کردن درد + رفع گرفتگی عروق +

حملات قلبی + سکته ها + گرفتگی عروق : گاوزبان با مرزنجوش و سنبل الطیب و ناخنک و پودر صندل .

فرمول گیاهی گاوزبان برای تصلب شرایین چیست : سختی جداره عروق + رسوب کلسترول + حاکم شدن املاح در جداره داخلی عروق و شریانها است و جویدن و یا خوردن نصف استکان گاوزبان با کمی پودر صندل رافع بسیار قوی تصلب شرائین است .

فرمول گیاهی گاوزبان برای درمان تنگی نفس : گاوزبان + عسل + لیموترش .

فرمول گیاهی گاوزبان برای تقویت اعصاب : گاوزبان + عسل + لیموترش .روزانه یک

لیوان عرق گاوزبان با یک قاشق عسل و یک عدد لیمو ترش با پودر صندل به عنوان مصلح میل شود .

فرمول گیاهی گاوزبان برای پایین آوردن قند خون + فشار خون + چربی خون : گاوزبان + پودر صندل + سنبا الطیب + بادرنجبویه ،، روزانه سه فنجان از مخلوط فوق میل شود .

فرمول گیاهی گاوزبان برای معرق و ملین و افرادی که دچار خشکی مزاج و خشکی پوست و یبوست شده اند بسیار مفید است و نیز برای اگزما پوستها مفید است : گاوزبان ۱۰۰ گرم + صندل پودرش ۳۰ گرم + بنفشه ۵۰ گرم + بادرنجبویه ۳۵ گرم + هلیله سیاه ۳۵ گرم + آفتیمون ۳۵ گرم + ریشه بسفایج ۳۵ گرم + اسطوخدوس ۳۵ گرم ،، مواد فوق را نیم کوب کرده و در ۹ لیتر گلاب بجوشانید نا در اثر تبخیر به سه لیتر حاصل شود و پس از صاف کردن با سه کیلو شکر سرخ مخلوط نموده و سپس تا قوام آن جوشانده شود و هر بار فقط ۵۰ گرم از آب صاف شده میل شود .

فرمول گیاهی گاوزبان برای درد جلو قلبی + خفقان + آنژین صدری : گل گاوزبان ۱۵ گرم + مرزنجوش ۱۵ گرم + سنبل الطیب ۲۰ گرم + رازیانه ۲۰ گرم + ناخنک ۳۰ گرم + پودر صندل ۲۰ گرم ،، سنبل الطیب و ناخنک را نیمکوب کرده و با بقیه مواد مخلوط کرده و دو قاشق از آنرا در دو لیوان آب کمی جوشانده و قبل از هر غذا یک ثلث آنرا میل شود .

فرمول گیاهی گاوزبان برای قلب درد + سوزش درد + گرفتگی قلب + تپش قلب : پودر صندل ۲۰ گرم + گاوزبان ۲۵ گرم + سنبل الطیب ۲۵ گرم + اسطوخدوس ۱۵ گرم + بادرنجبویه ۱۰ گرم + بابونه ۱۰ گرم ،، یک قاشق غذاخوری از مخلوط مواد فوق را در دو لیوان آب کمی جوشانده و صاف کرده و قبل از هر غذا یک ثلث از آنرا با کمی عسل و زعفران میل شود .

دم‌ کرده گل گاو زبان با لیمو عمانی، دم نوش مناسبی هنگام سرماخوردگی

 یک متخصص طب سنتی ایران، دم‌ کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیموعمانی یک دم‌ نوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی دانست و گفت: این دم ‌نوش به شرط ترش نبودن به‌ خصوص در ابتدای شروع علایم سرماخوردگی یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

 دکتر نرجس گرجی  با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در فصل پاییز ابتلا به سرماخوردگی است، گفت : یک درمان مناسب برای سرماخوردگی‌های ساده در این فصل، کدو حلوایی است که می‌تواند به صورت بخارپز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف شود.این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران، تصریح کرد: چنانچه فرد مبتلا به سرماخوردگی از قوای جسمانی مناسبی برخوردار و آبریزش بینی و سرماخوردگی وی بدون علائم عفونت باکتریال باشد، بهتر است در طول مدت بیماری از سوپ و آش‌های ساده و گرم استفاده نماید و از مصرف نابجای آنتی ‌بیوتیک‌ها پرهیز کند.

 وی اضافه کرد: سرماخوردگی یا زکام، چنانچه کوتاه باشد و منجر به ایجاد عوارض دیگری در بدن نشود، یکی از راه‌های دفع مواد ناسالم از بدن افراد است و نباید جلوی آن گرفته شود.دکتر گرجی خاطرنشان کرد: در صورتی که فرد مبتلا به سرماخوردگی به علائمی هم چون تب و بدن‌ درد شدید، چرک گلو و دیگرعلایم عفونت باکتریال دچار شود، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

 وی هم‌ چنین با تأکید بر خودداری از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی، افزود: بیماران می‌توانند در صورت تمایل به استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی ایران برای درمان سرماخوردگی به متخصصان دانشگاهی طب سنتی مراجعه کنند.وی، یک آش ساده هم چون اسفیدباج را برای بهبود حال افراد مبتلا به سرماخوردگی مناسب دانست که با استفاده از برنج، جعفری و گشنیز، کمی تره و شنبلیله، بال و گردن مرغ، کمی روغن زیتون، مقدار کمی نمک و زردچوبه و در صورت تمایل مقداری کدو آماده می‌شود.

 دکتر گرجی یادآور شد: یک دم‌نوش مناسب هنگام سرماخوردگی به‌ویژه در ابتدای شروع علایم، دم‌کرده گل گاوزبان به همراه کمی لیموعمانی است. این نوشیدنی اگر زیاد ترش نباشد، موجب خروج مواد ناسالم از بدن فرد بیمار می‌شود.وی افزود: بهتر است فرد در طول مدت مصرف این دم نوش، با استفاده از پتو یا لحاف استراحت کامل داشته باشد تا کاملاً عرق کند.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=14937

گل گاوزبان مُسکن فشارهای روانی

«گل گاوزبان» از جمله گیاهان دارویی است که به دلیل خواص درمانی و طعم مطلوبی که دارد به میزان چشمگیر در میان مردم بسیاری از کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در طول تاریخ، گل گاوزبان برای تسکین دردهای مختلف و بهبود سطح سلامت عمومی مورد استفاده بوده است.

این گیاه حاوی مواد مغذی متنوعی همچون اسیدهای چرب مفیدی است که کمبود آنها در

بدن می‌تواند مستقیما بر رفتار، التهاب‌های داخلی و عملکردهای مختلف سلولی تاثیر بگذارد. همچین در فرآیندهای متابولیک از قبیل عملکرد مطلوب قلب و عروق وجود سطح مناسبی اسیدهای چرب تعیین‌کننده است.

علاوه بر این، مصرف اسیدهای چرب رشد و ظاهر موها و ناخن‌ها را بهبود می‌بخشد. گل گاوزبان حاوی مواد دیگری از مواد مغذی و مفید برای بدن است. این گیاه مکمل خوبی برای زنان به حساب می‌آید زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و ویتامین C و B است.

در تمام روز غدد فوق کلیوی برای آماده کردن بدن به منظور مقابله با چالش‌ها و مشکلات زندگی فعالیت دارند و در نتیجه دائما هورمون آدرنالین در بدن ترشح می‌شود. «خستگی آدرنالینی» زمانی اتفاق می‌افتد که بدن بیش از حد استرس داشته باشد. در این شرایط گل گاوزبان برای حفظ تعادل در فعالیت غدد فوق کلیوی و در نتیجه کمک به آرام‌سازی بدن و ذهن استفاده می‌شود.

همچنین این گیاه به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود.

به نقل از Herb wisdom، اخیرا بررسی کارشناسان حاکی از آن است که گل گاوزبان می‌تواند به دلیل حاوی بودن خواص ضدالتهابی برای آرتریت روماتوئید نیز استفاده شود. همچنین این گیاه می‌تواند در کاهش خشکی و حساسیت ناشی از اختلالات پوستی همچون اگزما و التهاب پوست موثر باشد.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=15533

گل گاوزبان ( دارای مزاجی گرم و کمی خشک )

نوشیدن دم کرده گل گاوزبان مصفای خون ، مدر ، معرق ، نرم کننده سینه و آرام بخش است .

نوشیدن دم کرده گل گاوزبان در تنظیم و تقویت کبد موثر است ، بی اختیاری در ادرار را معالجه می کند ، مفرح و مقوی اعضای رئیسه بدن است ، مسهل سودا و صفراست و نیز در مداوای بیماریهای سوداوی یا خود حرف زدن ، وسواس ، مالیخولیا مفید است و دافع سنگ کلیه و مثانه است .

نوشیدن دم کرده گل گاوزبان داروی سینه ، زکام و سرفه است .

دم کرده گل گاوزبان را با نبات یا عسل و لیموی شیرین مخلوط نموده و بنوشید نشاط آور و آرامبخش اعصاب است .

ضماد له شده گل گاوزبان محلل ورم ها می باشد .

دم کرده گل گاوزبان را بنوشید اعصاب را قوت بخشیده ، حرارت غریزی بدن را بالا برده و سوخت و ساز بدن  را زیاد و خون رسانی به مغز را افزایش می دهد .

پنج گرم گل گاوزبان را با پنج گرم سنبل الطیب دم کنید و بنوشید مقوی قلب و امراض قلب را درمان می کند .

درمان بیماری ها با گیاهان دارویی و طب سنتی حکیم محمد صدیقی

با بیش از 50 سال تجربه طبابت

09120580638-02165114469-09155077358

مشاوره طب سنتی انلاین در تلگرام

ایدی پاسخگو سوالات پزشکی  @Kh_sedighi

    کانال طب سنتی
https://telegram.me/atarishahjahan